Když děti rozhodují: pátý ročník Moje stopa ve škole

Pátý ročník projektu Moje stopa ve škole opět potvrdil, že když žáci dostanou reálnou možnost ovlivňovat prostředí, ve kterém každý den tráví svůj čas, přicházejí s nápady, které jsou praktické, kreativní a zároveň dobře promyšlené. 

Princip projektu zůstává stejný – žáci navrhují zlepšení, která považují za smysluplná, diskutují o nich napříč třídami a nakonec hlasují. Každá škola může na vítězný návrh využít až 35 000 Kč. Proces, který by na první pohled mohl působit jednoduše, má hlubší význam. Děti se učí odpovědnosti, schopnosti argumentace i respektu k odlišným názorům. 

„Moje stopa ve škole je výjimečný projekt, díky kterému se děti učí přemýšlet o svém okolí a reálně ho měnit. Vidíme, že se k rozhodování staví zodpovědně a že jejich nápady mají skutečný přínos. Každoročně nás překvapují tím, jak přesně dokážou určit, co jejich škole chybí,“ hodnotí projekt Ondřej Počarovský, radní pro školství.

Pátý ročník navíc krásně ukazuje kontinuitu: řada letošních vítězných projektů navazuje na úspěšné návrhy z minulých let. Školy se díky tomu vyvíjejí přirozeně a postupně, přičemž samotní žáci se stávají tvůrci i strážci těchto změn.

Vítězné projekty škol:

ZŠ Karla Čapka – Infopanel na chodby 

Infopanel zjednoduší předávání informací například o suplování, které žáci často vyhledávají. Projekt navazuje na předchozí vítězné návrhy, které se zabývaly vizuální identitou školy – žáci si dříve prosadili školní merch a školní trička. 

ZŠ Jakutská – Gril na školní zahradu

Gril obohatí školní akce, třídní pikniky i setkávání rodičů se žáky. Děti tím doplňují i předchozí praktické úpravy – rolety do oken, vylepšené hygienické zázemí nebo školní pítko. 

ZŠ Břečťanová – Vybavení pro lezeckou stěnu

Vybavení lezecké stěny nabídne více možností pro sportovní vyžití a moderní výuku tělesné výchovy. Projekt přirozeně navazuje na předchozí vylepšování sportovního zázemí– například pingpongový stůl, fitness hrazdu či orientační plán školy. 

ZŠ Eden – Přestávkové sportovní vybavení do tříd

Nové sportovní prvky do tříd zpestří přestávky, podpoří pohyb a umožní žákům aktivní odpočinek mezi vyučováním. Projekt navazuje na předchozí snahy žáků zlepšovat prostředí pro trávení volného času – v minulosti si prosadili opravu pingpongových stolů, podsedáky na židle či posezení na chodbách.

ZŠ Solidarita – Workoutové hřiště

Workoutové hřiště rozšíří možnosti pohybových aktivit a nabídne žákům i starším dětem prostor pro aktivní trávení volného času. V minulosti zde uspěly projekty jako fotbálek, školní ples, nebo pokornovač.

ZŠ Olešská – Games Planet, multifunkční herní stůl

Nový herní stůl poskytne žákům příležitost k zábavě i odpočinku v průběhu školního dne. Stejně jako v předchozích letech zde žáci preferují projekty zaměřené na relaxační zóny a volnočasové vybavení. 

ZŠ Hostýnská – Brýle pro virtuální realitu

Pořízení VR brýlí obohatí výuku o moderní vizuální prvky. Projekt rozšiřuje předchozí modernizace učeben, které zde žáci úspěšně prosazovali. 

ZŠ U Vršovického nádraží – Závěsná křesílka do chodeb

Vznikne útulné místo pro odpočinek, které podpoří pohodovou atmosféru během dne. Projekt navazuje na loňské oživení chodeb a pokračuje v proměně společných prostor školy.

ZŠ U Roháčových kasáren – Popkornovač a vybavení na nestandardní sporty

Originální kombinace zábavy a sportu oživí školní akce i výuku. Doplňuje tak předchozí projekty zaměřené na volnočasové aktivity a vybavení družiny. 

ZŠ V Rybníčkách – Vybavení venkovní třídy

Lepší zázemí venkovní třídy umožní její častější využití a komfortnější výuku. Projekt přirozeně rozvíjí předchozí úsilí žáků o využívání venkovního prostoru.

ZŠ Švehlova – Vybavení do žákovské kuchyňky

Modernizace kuchyňky posílí praktickou výuku i oblíbené volnočasové kroužky. Navazuje na dlouhodobé zlepšování specializovaných učeben a zázemí.

ZŠ Nad Vodovodem – Polepy na okna do šaten

Polepy zajistí více soukromí a lepší tepelný komfort v šatnách. Projekt doplňuje předchozí vítězné nápady jako odpočinková zóna či další úpravy interiéru. Je vidět, že žáci kladou důraz na pohodlí a přívětivost školního prostředí.

ZŠ V Olšinách – Školní kino

Nově otevřená Základní škola V Olšinách se zapojila poprvé. Nový prostor pro promítání filmů, žákovských projektů a vzdělávací videa obohatí výuku i školní život.

ZŠ Gutova – Vybavení pro lezeckou stěnu

Projekt rozšíří možnosti pohybu, navazuje na předchozí úpravy estetického i funkčního charakteru – polepy na zdi školy či velmi oblíbenou odpočinkovou zónu. Škola tak dále posiluje spojení pohybu a příjemného prostředí.

Školy, kde děti určují směr

Moje stopa ve škole ukazuje, že zapojení žáků má smysl – a výsledky jsou viditelné. Školy se rok od roku mění, často po menších krocích, ale vždy směrem, který si sami žáci zvolí. Děti mají možnost přemýšlet o skutečných potřebách svého okolí, cítí odpovědnost a učí se spolupracovat.

Čtrnáct vítězných projektů letošního ročníku tak naváže na práci předchozích let a posune každou školu o kousek dál – ke kvalitnějšímu, přátelštějšímu a inspirativnějšímu prostředí.

Projekty se na školách postupně zrealizují na jaře příštího roku – a my už se na ně těšíme.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *